top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAssaf Kasher

האם אג"ח תמיד תהיה יותר בטוחה ממניה? לא בטוח

אג"ח של חברה תמיד יותר בטוחה מהמניה שלה. האמנם? 16 מיליארד דולר של בנק קרדיט סוויס מסוג Additional Tier 1 יעידו אחרת.


הדעה השכיחה היא שאג"חים יותר בטוחות מאשר מניות. רכישת בנק קרדיט סוויס על ידי בנק UBS השוויצרי הגדול ביותר במדינה, נותנת לנו הזדמנות כואבת להמחיש את אחד המקרים שבהם הדבר אינו נכון ואת חשיבות הירידה לפרטים בכל מה שנוגע להשקעות ולכסף שלנו.


חברה יכולה לגייס כסף בשתי דרכים עיקריות- הן באמצעות הון והן באמצעות חוב וכמובן שיש תתי סוגים כגון מניות בכורה, חוב בכיר, חוב נחות ועוד.

לאחר משבר 2008 נוצר מכשיר חדש בשם Contingent convertible הידוע גם בשם COCO.

מכשיר זה הוא דרך נוספת של הבנקים לגייס חוב. חוב זה הוא חוב נחות מכיוון שבמקרה שיחסי הלימות ההון של הבנק נפגעים, חוב זה נמחק או הופך למניה ואז מצבו של הבנק משתפר באופן יחסי מכיוון שההון שלו גדל.

בשל העובדה שמדובר בחוב נחות המשקיעים יצפו לתשואה גבוהה יותר עבורו מאשר חוב בכיר של אותה החברה. התשואה היא הסיכוי אך מה לגבי הסיכון?

מהו בפשטות המכניזם של יחס הלימות ההון ?

יחס הלימות ההון של הבנק נקבע על ידי חלוקת ההון האיכותי של הבנק בסך נכסי הסיכון שלו. ככל שההון העצמי קטן ביחס לסך נכסי הסיכון, יחס הלימות ההון קטן. אם לדוגמא, לבנק סך נכסי סיכון של 100 מיליארד דולר ויחס הלימות ההון הנדרש על ידי הפיקוח הוא 10% אזי הבנק נדרש להחזיק לפחות 10 מיליארד דולר כהון עצמי.

לבנק קרדיט סוויס היו אי אלו בעיות שלא נכנס אליהן כעת ונוצר חשש אמיתי ובהול שהבנק יפשוט רגל דבר שגם היה הרה אסון ללקוחות הבנק וגם היה מתחיל\ממשיך כדור שלג שלא ניתן לדעת עד לאן היה מתגלגל.

בעלי המניות של הבנק איבדו כ 90% בחמש השנים האחרונות ולאחר אחרי 3 ימים של 'ריצה אל הבנק', הרשויות בשוויץ אירגנו את העיסקה שבה בנק קרדיט סוויס נרכש בשווי של 3.2 מיליארד דולר על ידי בנק UBS. כחלק מתנאי העיסקה בנק UBS לא היה מחויב לרכישת שכבת החוב הנחותה של קרדיט סוויס המוערכת בשווי של כ 16 מיליארד דולר וכך נוצר מצב שהמפסידים הגדולים מהעיסקה הם מחזיקי שכבת החוב הנחותה.

בתיאוריה, תשואה לפדיון של אגרת חוב אמורה לשקף את הסיכון שלה באופן יחסי בזמן נתון אך משקיעים מנוסים יודעים שמרכיב זה יכול להיות מושפע מפרמטרים שונים בשל העובדה שהאיגרת נסחרת ומושפעת מהלך הרוח של המשקיעים ולכן לא יכול לעמוד בפני עצמו לטובת קבלת החלטה.

תשואה לפדיון לא יכולה להיות הפרמטר הבלעדי או העיקרי לטובת קבלת החלטת השקעה ובחינת חוב של חברה אמורה לכלול ניתוח מעמיק שכולל בין השאר ניתוח מאקרו, מיקרו של החברה ובפרט סוג מכשיר החוב שמשקיעים בו.

8 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

האם הגיעו החדשות הטובות שלהן חיכו המשקיעים הסולידיים?

בשנתיים האחרונות, נוכח תנודתיות השווקים הפיננסים ומחירי הנדל"ן המאמירים, נשאלתי לא מעט בנוגע להשקעת כספים בצורה סולידית ולטווח קצר. משקיעים אלו קיבלו תשובה כואבת והיא שבנוגע לכסף שאולי יזדקקו לו בשנים

היסטריה או היסטוריה? לפי מה מנהלים השקעות

מדד ת"א 125 ירד ב 11% מתחילת השנה. מדד ה s&p 500 ירד ב 22% מתחילת השנה. מדד הנאסד"ק ירד ב 30% מתחילת שנה. אלו ימים שבהם מיטב מומחי המאקרו שולפים את תחזיותיהם השחורות ומתחרים זה בזה מי ייתן נבואה שח

bottom of page