top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תAssaf Kasher

האם הגיעו החדשות הטובות שלהן חיכו המשקיעים הסולידיים?

בשנתיים האחרונות, נוכח תנודתיות השווקים הפיננסים ומחירי הנדל"ן המאמירים, נשאלתי לא מעט בנוגע להשקעת כספים בצורה סולידית ולטווח קצר. משקיעים אלו קיבלו תשובה כואבת והיא שבנוגע לכסף שאולי יזדקקו לו בשנים הקרובות ואינם יכולים להרשות לעצמם את התנודתיות והסיכון הקיימים בהשקעה במניות והשקעות אחרות, יעשו בחוכמה אם ישמרו אותו בפיקדון או בקרן כספית באפס ריבית והסיכון בהתאם.

החל מינואר שנה זו מספר אירועים פוליטיים, סיום משבר הקורונה וכן סיום משבר הסאב פריים שהחל בשנת 2008 הביאו לעלייה באינפלציה בארה"ב, אירופה וישראל לשיעורים חדים שלא נראו מזה שנים.

על מנת להילחם באינפלציה משתמשים הבנקים המרכזיים בכלי העיקרי העומד לרשותם והוא העלאת הריבית. בישראל עלתה הריבית בשבעה חודשים ב 2.65% לריבית נוכחית בשיעור 2.75% בארה"ב עלתה ריבית הבנק המרכזי האמריקאי ב 3% ל 3.25% בשמונה חודשים ובאירופה עלתה ריבית הבנק המרכזי מ 0% ל1.25% בתקופה של שלושה חודשים.

כיום, משקיעים המחפשים השקעה סולידית ללא תנודתיות יקבלו את אותה התשובה. ההבדל המשמעותי הוא שבתחילת שנה הם קיבלו בפיקדון בבנק ריבית אפסית וכעת כבר הם כבר יכולים לקבל כ 3%-3.5% לשנה.

האם אלו באמת חדשות טובות?

לא. לפחות לא ביחס המתבקש אינטואיטיבית בשל עליית הריבית.

נרצה לחדד נקודה ברורה אשר נוגעת בקשר שבין הריבית\תשואה נומינלית לבין הריאלית. בפשטות, הרווח הוא הרווח הנומינלי אך השורה התחתונה והחשובה לנו היא הרווח הריאלי בניכוי האינפלציה מכיוון שהוא משקף נכונה את השינוי בכוח הקניה שלנו.

בשנת 2020 הריבית של בנק ישראל בתחילת שנה עמדה בשיעור 0.25% וממנה נגזרה הריבית שמשקיע סולידי קיבל על הפקדון שלו. בשנה זו מדד המחירים לצרכן ירד ב 0.7%(דפלציה) ולכן הריבית החיובית של מי ששם את כספו בפיקדון הייתה 0.95% לאחר שקלול האינפלציה.

ב2021 לעומת זאת, ריבית בנק ישראל הייתה 0.1% ומדד המחירים לצרכן עלה ב 2.8% כלומר הפסד של 2.6% לאחר שקלול האינפלציה.

כיום, 2022, בנקודת הזמן הנוכחית, ריבית בנק ישראל היא 2.75% ובהנחה שהריבית הממוצעת בבנקים כיום היא ריבית נומינלית של 3% ומדד המחירים לצרכן עלה ב5.2% בשנה האחרונה, הריבית הריאלית המגולמת היא עדיין שלילית בשיעור של כ 2%.

כלומר, למרות שהריבית כיום בישראל גבוהה משמעותית מהשנים הקודמות, משקיעים שמעוניינים להשקיע לטווחים קצרים ואינם מעוניינים לקבל את התנודתיות והסיכון הנגזרים מההשקעות השונות, צפויים לראות את כספם נשחק ריאלית למרות שעל פניו עליית הריבית עלולה להטעות . הבדל משמעותי וראוי לציון הוא שאם בעבר לא היה הבדל משמעותי בין כסף בעו"ש לכסף שמושקע בריבית חסרת סיכון, היום זהו כבר הבדל משמעותי- הבדל של כ 3%.

ככל שהמשקיע יהיה מוכן להתמודד עם תנודתיות אשר מתאימה לו, מומלץ לו להתייעץ עם יועץ ההשקעות שלו בנוגע לאגרות חוב שתמיד יציעו יותר מהפיקדון הבנקאי ובמקרה של אג"ח בנקאי גם ברמת סיכון נמוכה יותר מהפיקדון בבנק. כיום לדוגמא מדד התל בונד 60 אשר מאגד בתוכו את 60 אגרות החוב הקונצרניות הגדולות בישראל מציע תשואה לפדיון של 2.2% בתוספת הצמדה למדד. כך משקיע יכול להתגונן מהאינפלציה תוך לקיחת סיכון מסוים אשר מתאים לו כמובן ולא לקבל את האפשרות שכספו נשחק ריאלית כעובדה מוגמרת.

פורסם בדה מרקר ב24.10.22

14 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

האם אג"ח תמיד תהיה יותר בטוחה ממניה? לא בטוח

אג"ח של חברה תמיד יותר בטוחה מהמניה שלה. האמנם? 16 מיליארד דולר של בנק קרדיט סוויס מסוג Additional Tier 1 יעידו אחרת. הדעה השכיחה היא שאג"חים יותר בטוחות מאשר מניות. רכישת בנק קרדיט סוויס על ידי בנק U

היסטריה או היסטוריה? לפי מה מנהלים השקעות

מדד ת"א 125 ירד ב 11% מתחילת השנה. מדד ה s&p 500 ירד ב 22% מתחילת השנה. מדד הנאסד"ק ירד ב 30% מתחילת שנה. אלו ימים שבהם מיטב מומחי המאקרו שולפים את תחזיותיהם השחורות ומתחרים זה בזה מי ייתן נבואה שח

bottom of page